Wednesday, December 30, 2015

Travelling ke Turki

Flight ke Turkey mmg paling lama ditempuhi setakat ini ie selama 11 jam. Flight staet at 11.30 malaysian time dan sampai ke turki at 5.30 am ( waktu turkey)..Kalau ikut malaysian time pukul 11.30 tu . Alia happy dengan servicd Turkish Airlines.
Sampai je terus cari surau..Cabaran sebab kena ambil ablution at toilet.
Dah ambil bag , terus pie jumpa our tourist guide di airport..Nama tourist guide kami Genjoh ( tak sure ejaan).  Genjoh suruh kami terus pakai winter coat sebab suhu mmg sejuk.
Tempat pertama kami pergi adalah blue mosque, di ikuti istana Topkapi. Istana topkapi mmg lengkap, besar dan ala2 istana lama di Korea.
Seterusnya pergi ke Alya Sofea. Mmg hebat pembinaan bangunan tersebut ..Juga kehebatan Islam zaman Ottoman.
Lepas tu makam lunch at restautant followed by travelling to Bursa dgn bus dan feri.
Penat la juga. Tapi pengalaman yg sgt berharga.
Sampai di Bursa, pergi Grand Mosque dulu..baru check in hotel
Hari ke tiga kami pergi ke Green mosque di mana semua marmar berwarna hijau diikuti Green Mausoleum.
Hari seterusnya ie hari ke empat  kami meneeuskan perjalanan ke Kusadasi..Tempat pertama yg kami pergi adalah leather factory ..Ada pertunjukan fashion sekali ..
Seterusnya kami pergi ke ancient site ie Ephesus Archaeological site..Mmg magnificant ..Terasa spt telah berada di Rome.
Kemudian perjalanan diteruskan ke Pamukale utk melihat cotton castle.
Hari ke lima kami meninggalkan Pamukale utk perjalanan ke Cappodocia melalui Konya. Ini perjalanan paling lama ie 11 jam. Di Konya kami singgah di museum Mavlana yg bernama Jawi ie ahli Sufi yg menghasilkan byk poetry dan philosopy serta tarian Sufi. Setsrusnya kami singgah fi tempat rehat camel.. AKA Caravanserai.
Akhirnya sampailah kami ke Hotel Ramada Cappodocia..Ini adalah hotel yg paling selesa sepanjang musafir kami.
Sesiapa yg nak naik hot air balloon kena ada charge USD 200 dan bersedia at 5 am.
Hari ke 6.Pagi2 kami mendapat makluman yg hot air balloon di Cappodocia  telah dicancel kerana byk fog.  Salji telah turun dgn byk dan suhu pula telah turun ke -5 degree C. Hari ni kami pergi ke kilang carpet.
Selepas menikmati keindahan carpet turkey yg dibuat dari beberapa jenis bahan kami pun meneruskan perjalanan ke underground city di Cappodocia. Tourist guide mengingatkan yg sesiapa yg ada masalah sendi spt lutut, tulang belakang, anxiety dll tidak dinasihatkan utk masuk ke underground city.
Setelah itu perjalanan diteruskan ke poetry centre. Gerome open museum adalah tempat yg dijejaki selepas itu diikuti tempat jewellary centre.
Tourist guide juga bawa kami menikmati proper Turkish ais krim.at Mado sebelum meneruskan perjalanan ke Uchisar Citadel..Subhanallah..cantik sekali ciptaan Allah.
Tempat terakhir yang kami kunjungi sebelum balik ke hotel adalah Dervwish Show ie ceremony Sufi.
Ada beberapa rules utk persembahan sufi ie tak bole bercakap, tak bole snap gambar or video.
Esoknya hari ke 7, ksmi meneruskan perjalanan ke Bolu melalui Ankara. Di Ankara kami pergi ke Anatolian museum . Tourist guide kami menerangkan ttg perbezaan antara turkish coffe dan tea serta rules utk minum..Contohnya minum tea minta mild dan kacau dgn sudu. Kalau minum turkish coffee minta moderate dan jgn kacau .
Hari ke 8, kami balik semula ke Istanbul . Menghampiri europe part of Istanbul dari Asian part, jln menjadi jam dan suhu pun makin meningkat ke 12 degree. Tiada lagi salji. Di Istanbul kami membeli belah di Spice Market diikuti makan tgh hari hidangan ikan, melswat Suleiman Mosque , makam sahabat Nabi Muhamad ie Ayub Al Ansari dan lastly Pierre Loti.
Kami balik ke hotel dan seterusnya esok adalah hari terakhir iaitu grand bazar dan meronda di Taksim .

Hari terakhir penerbangan delayed selama 4 jam.